آیا در سال جاری آزمون سردفتری برگزار خواهد شد؟

آیا در سال جاری آزمون سردفتری برگزار خواهد شد؟

آیا در سال جاری آزمون سردفتری برگزار خواهد شد؟Reviewed by حق جو on Aug 29Rating: 4.0آیا در سال جاری آزمون سردفتری برگزار خواهد شد؟رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه افتتاح ساختمان جدید اداره ثبت تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره برگزاری آزمون سردفتری سخن گفت.

آیا در سال جاری آزمون سردفتری برگزار خواهد شد؟

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه افتتاح ساختمان جدید اداره ثبت تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره برگزاری آزمون سردفتری سخن گفت.

به گزارش حق جو به نقل از خبرگزاری میزان، احمد تویسرکانی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ما در ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی تاکید داریم که در ازای هر ۱۵ هزار نفز از جمعیت یک دفترخانه ایجاد کنیم، در شرایط فعلی کشور از این تناسب برخوردار است و حدود ۷ هزار دفترخانه این تناسب را نشان می‌دهد لیکن ما نیاز داریم که این عدد افزایش یابد، لذا اصلاحات قانونی را از مجلس خواسته‌ایم تا بتوانیم آزمون سردفتری را برگزار کنیم.

وی افزود: با مشکل قانونی در این خصوص مواجه هستیم لیکن تفسیری کرده‌ایم که اگر در شهرستان‌هایی که دفتر اسناد رسمی نداریم یا جمعیت متناسب را ندارند آزمون را برای این مکانها برگزار کنیم. در این خصوص کمیسیونی شکل گرفته و نتیجه کار آن مشخص خواهد شد.

اشاره رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به «طرح اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران» است که در سال ۱۳۹۱، در مجلس شورای اسلامی به صورت عادی اعلام وصول شده است. فوریت این طرح در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۱/۰۹/۰۱ به تصویب نرسیده و در انتظار تعیین تکلیف از سوی مجلس است.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی که در ۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۴ تصویب شده است، یک دفتر خانه با توجه به جمعیت هر شهر برای حداقل هر ۱۵ هزار نفر و حداکثر۲۰ هزار نفر با اشاره به آمار و درآمد حاصل از حق الثبات معاملات تأسیس می شود.

به دلیل اجرا نشدن این قانون از سال ۱۳۸۶ به بعد، تعداد دفاتر اسناد رسمی دو برابر شده که این امر موجب شده است که در سال های اخیر این آزمون برگزار نشود.

ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران (مصوب ۱۳۵۴)

پس از تصویب این قانون تأسیس دفترخانه با توجه به نیازمندیهای هر محل تابع ضابطه زیر خواهد بود. ‌در شهرها برای حداقل هر پانزده هزار نفر و حداکثر بیست هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق ثبت معاملات یک دفترخانه. ‌شهرها و بخشهائی که جمعیت آنها کمتر از پانزده هزار نفر باشد یک دفترخانه خواهد داشت. ‌اجازه تجدید فعالیت دفترخانه‌ای که بعلت انفصال دائم سردفتر تعطیل شده در حکم تأسیس دفترخانه جدید خواهد بود. ‌همچنین است در مورد بازنشستگی و فوت سردفتر که پس از انقضای مدتهای مقرر در ماده ۶۹ این قانون در حال تعطیل باقی بماند‌.

تبصره- پس از تعیین تعداد دفاتر اسناد رسمی هر محل بشرح این ماده هر گاه با توجه بمیزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی موجود و‌مقتضیات محلی افزایش تعداد دفاتر زائد بر حد نصاب مذکور ضروری تشخیص شود به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تصویب وزارت‌دادگستری حداکثر تا دو دفترخانه میتوان بدفاتر موجود در هر حوزه ثبتی با رعایت مقررات این قانون اضافه نمود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *