جمعه , 10 فروردین 1403 - 8:25 قبل از ظهر

افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان

افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدانReviewed by حق جو on Dec 4Rating: 4.5افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقداناز جمله مشکلاتی که در افزایش پرونده‌ها و دعاوی در محاکم موثر است، ناآشنایی و بی اطلاعی مردم یا طرفین یک دعوا یا قرارداد

افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان

از جمله مشکلاتی که در افزایش پرونده‌ها و دعاوی در محاکم موثر است، ناآشنایی و بی اطلاعی مردم یا طرفین یک دعوا یا قرارداد از قوانین موضوعه است. چه بسیار مواردی که با گرفتن یک مشاوره حقوقی ساده، از تولید پرونده جلوگیری می‌شود.
یکی از دلایلی که مردم به وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه نمی‌کنند یا کمتر استقبال نشان می‌دهند، هزینه زیاد وکیل یا مشاوره است به طوری که گاهی اوقات وکلا برای دادن یک ساعت مشاوره، رقم زیادی دریافت می‌کنند و این جدا از نوشتن لایحه برای مراجعه کننده است.
معاونت اجتماعی قوه‌قضاییه که وظیفه تدوین برنامه‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرم را دارد، اجرای برنامه‌ای تحت عنوان «هر مسجد یک حقوقدان» را با همکاری نهادهایی همچون سازمان بسیج حقوقدانان در دستور کار قرار داده تا دسترسی مردم به مشاوران حقوقی تسهیل شود و هزینه‌ای هم بر دوش آنها تحمیل نشود.

افزایش اطلاعات حقوقی مردم

حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی رییس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در همین ارتباط از راه‌اندازی پایگاه‌های مشاوره حقوقی در مساجد شهر‌های این استان در آینده نزدیک خبر داده و گفته است که قصد داریم به منظور افزایش اطلاعات حقوقی مردم و بهره‌وری بیشتر از ظرفیت بسیج حقوقدانان، این نهاد را فعال و از مساجد به عنوان سنگر خروجی بهترین‌های بسیجی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در ملاقات‌های مردمی بخش عمده‌ای از مشکلات مراجعان نبود اطلاعات حقوقی است، می‌افزاید: حضور حقوقدانان در مساجد و دادن اطلاعات حقوقی به مردم، سبب می‌شود مسیر حقوقی یک پرونده به درستی طی شده و چنانچه مشکل حقوقی وجود داشته باشد توسط قشر حقوقدان بسیجی برطرف شود.
رییس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان می‌کند: وقتی در مساجد پایگاهی از مجموعه حقوقدانان وجود داشته باشد و ارشاد‌ حقوقی که مردم لازم دارند ارایه شود مردم می‌توانند از اطلاعات حقوقی آنان استفاده کنند؛ چه بسا یک مشاوره درست حقوقی راه پر پیچ و خم دستگاه قضایی را کوتاه کند زیرا بسیاری از طرح دعاوی، نتیجه ناآگاهی از مواد قانونی است.‌

ارایه مشاوره حقوقی در ۹۰ مسجد شیراز

‌علی‌ القاصی‌مهر رییس‌کل دادگستری استان فارس نیز از اجرای طرح مشاور رایگان قضایی با همکاری دادگستری این استان و بسیج حقوقدانان در مساجد شیراز خبر داده و می‌گوید: ‌‌این طرح با محوریت بسیج حقوقدانان استان فارس در ۹۰ مسجد سطح شهر شیراز برگزار می‌شود.
سعید یوسفی رییس سازمان بسیج حقوق دانان استان فارس نیز در همین ارتباط گفته است: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح ملی هر مسجد یک حقوقدان و صورت گرفته و این طرح در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای حقوق عامه و تقویت و کمک به احیای  مساجد برنامه‌ریزی شده است.
رییس سازمان بسیج حقوق دانان استان فارس می‌گوید: طرح ملی هر مسجد یک حقوقدان برپایه‌ی آموزش‌های همگانی و با نیل به اهداف سه گانه احیای مساجد با جذب آحاد مردمی، آگاه سازی حقوقی جهت متوقف ساختن رشد صعودی و کاهش تشکیل پرونده‌ها در دستگاه قضایی و خدمت رسانی به آحاد مردم برگزار اجرا می‌شود.

ارایه مشاوره توسط قضات

از جمله نکات جالب توجه در اجرای این طرح، استفاده از ظرفیت قضات دادگستری علاوه بر حقوقدانان است؛ استان کرمان از جمله استان‌هایی است که در اجرای طرح ارایه مشاوره حقوقی در مساجد از ظرفیت قضات نیز استفاده می‌کند. یدالله موحد رییس‌کل دادگستری کرمان در همین ارتباط می‌گوید: طرح هر مسجد یک حقوقدان در کرمان آغاز شده و قضات استان کرمان در ۵۰ مسجد ‌به مراجعه‌کنندگان، اطلاعات و مشاوره‌های حقوقی مورد نیازشان را می‌دهند.
موحد می گوید اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان برای نخستین بار از استان کرمان آغاز شده، امروز در سراسر کشور به اجرا درآمده و در این استان نیز، دو روز در ماه اجرا می‌شود.
رییس‌کل دادگستری استان کرمان می‌افزاید: این طرح در راستای آگاه سازی مردم نسبت به مسایل حقوقی و پیشگیری از وقوع جرایم برگزار می‌شود.
افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان
افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان
افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان
افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان
افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان
افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان
افزایش آگاهی حقوقی با طرح هر مسجد یک حقوقدان

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاکReviewed by وحید on Apr 18Rating: 5.0اصلاحیه دفترچه آزمون استخدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *