پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 11:39 قبل از ظهر

با آزادترین زندان دنیا آشنا شوید

با آزادترین زندان دنیا آشنا شویدReviewed by حق جو on Apr 22Rating: 3.0با آزادترین زندان دنیا آشنا شوید

با آزادترین زندان دنیا آشنا شوید

تصوری که همه از زندان دارند، مکانی مخوف با محدویت‌های بسیار و شرایط سخت است. شاید کسی حتی فکرش را هم نکند که زندانی روی کره‌ی زمین وجود داشته باشد که نه تنها شرایط فوق را نداشته، بلکه بیشتر به یک تفریحگاه شبیه باشد تا زندان!. 

زندان بستوی (Bastoy) در ۷۵ کیلومتری ساحل اسلو (Oslo) در نروژ، جزیره‌ای می‌باشد که ۱۱۵ نفر از مجرمانی که به خطرناک‌ترین جرم ها مانند قتل، تجاوز و قاچاق مواد مخدر محکوم‌اند در آن زندگی می‌کنند. با این وجود، گذراندن زمان در چنین مکانی مانند سپری کردن تعطیلات است. هیچ سیم خاردار، دیوار بلند یا حصارالکتریکی در محدوده‌ی جزیره و حتی گارد ارتش و سگ های نگهبان برای گشت وجود ندارد. زندانی‌ها در کلبه‌های چوبی رنگ آمیزی شده و کوچکی زندگی می‌کنند و با حیوانات اهلی، کاشت و رشد محصول و تهیه‌ی هیزم خود را سرگرم می‌کنند. برای تفریح زندانیان، ساحلی وجود دارد که در تابستان برای حمام آفتاب از آن استفاده می‌شود. در این ساحل، مکان‌های مناسبی برای ماهیگیری و سوارکاری وجود دارد. از دیگر تفریحگاه‌ها میتوان به سونا و زمین تنیس نیز اشاره کرد. وعده‌های غذایی آن‌ها مواردی مثل: فیله‌ی ماهی با سس سفید و میگو یا هر غذایی از مرغ گرفته تا ماهی قزل‌آلا متغیر است. با این توصیفات، این زندان بیشتر شبیه به تفریحگاه آلکاتراز است.

بستوی

شخصی که در تصویر در حال گرفتن حمام آفتاب جلوی کلبه‌ی چوبی خودش دراز کشیده است، به شانزده سال و نیم حبس به خاطر قتل و قاچاق مواد مخدر محکوم شده است.

بستوی

نحوه برخوردی که با زندانیان صورت می‌گیرد حیرت‌انگیز است، بعضی مواقع این امر باعث دلخوری و خشم افرادی می‌شود که معتقدند زندان باید مکانی با وجود محرومیت‌ها و جایی برای توبه و تنبیه باشد تا جایی راحت وآرامش‌بخش.

اما اگر هدف زندان تغییر افراد است، زندان بستوی به نظر کارش را به درستی انجام می‌دهد. تنها ۱۶% از زندانیانی که از بستوی بیرون می‌آیند در کمتر از دو سال به زندان بازگردانده می‌شوند که این مورد در مقایسه با آمار زندان‌های ملی نروژ که به طور متوسط ۲۰% و زندان‌های اروپایی که متوسط ۷۰% است، آماری قابل‌ قبول است.

بستوی

طبق گفته‌ی رئیس پیشین این زندان:

این آمار، نتیجه‌ی برخورد مناسب، احترام و خود باوری است. تنها راه تغییر دادن افراد، قرار دادن آنها در موقعیتی است که بتوانند خود را از درون، با رسیدن به این باور که می‌تواند در مسیر جدیدی قدم بردارد، تغییر دهند. نه اینکه خود را یک بازنده بداند.

این زندان با بازگرداندن حس مسئولیت پذیری به زندانیان، اغلب بر اساس یک سری انتخاب، آنها را به تغییر در رفتارشان تشویق می‌کند. زندانیان در بستوی می‌توانند خودشان در این مورد که چطور دوران محکومیت خود را بگذرانند تصمیم‌گیری کنند. عده‌ای کار با حیوانات گوناگون از قبیل کار در اصطبل اسب‌ها ،پرورش دام، گوسفند یا بره را انتخاب می‌کنند. بقیه‌ی زندانیان به عنوان کشاورز، آشپز، مدیر فروشگاه مواد غذایی، نجار، مکانیک و حتی ناخدا کشتی کار می‌کنند.

صبح‌ها هیچ ساعت بیدارباشی در کار نیست. زندانیان باید سر وقت در محل کار و در مدرسه حاضر شوند و همچنین باید قادر باشند که در مورد مسئولیتی که دارند مورد سنجش قرار گیرند. روز کاری از ۸:۳۰ صبح شروع می‌شود و تا ۳:۳۰ بعد ‌از ‌ظهر ادامه دارد. بعد از انجام حضور ‌و غیاب، بیشتر سرپرست‌های زندان به خانه باز می‌گردند و تنها پنج نگهبان جهت نگهبانی در طول شب می‌مانند.

بستوی

این خانه‌ها تا ۶ زندانی را در خود جای می‌دهند. البته هر شخص اتاق مخصوص به خود را دارد ولی آنها آشپزخانه و دیگر امکانات را به صورت مشترک استفاده می‌کنند. تنها یک وعده‌ی غذایی در روز در سالن غذاخوری ارائه می‌شود و مسئولیت تهیه‌ی صبحانه و عصرانه توسط خود زندانیان است. زندانیان در ازای کاری که می‌کنند حدود ۱۰ دلار و همچنین مستمری ماهانه برای غذا دریافت می‌کنند در حالی که تدارکات و مواد اولیه‌ی غذایی برای وعده‌های غذایی‌ای که خودشان باید آماده کنند را از سوپرمارکت کوچکی در جزیره خریداری کنند.

بستوی

هر زندانی در نروژ، بعد از گذراندن حداقل پنج سال از دوران محکومیتش می‌تواند به انتخاب خودش به بستوی انتقال یابد. هر گناه‌کاری که به جرم‌های بزرگی از جمله قتل یا تجاوز مرتکب شده باشد در این زندان پذیرفته می‌شود و می‌تواند تا پایان محکومیتش و آزادیش در آنجا بماند. تعداد زیادی از زندانیانی که مدت زیادی در زندان‌های فوق امنیتی در جاهای دیگر بوده‌اند از بستوی به عنوان وسیله و فرصتی برای دستیابی به یک زندگی طبیعی و آرام قبل از آزادی استفاده می‌کنند. حتی یک دوره‌ی کوتاه بودن در بستوی تاثیر عمیقی بر زندانیان می‌گذارد. طبق گفته‌ی رئیس پیشین زندان بستوی از جانب اغلب زندانیان:

مدت زمانی که من در اینجا گذراندم باعث شد بفهمم که خیلی هم آدم بدی نیستم.

او افزود:

این چیزی نیست که ما بتوانیم با تنبیه و مجازات به آن‌ها بفهمانیم.

خود جزیره‌ی بستوی، زمانی مرکز بازداشت جوانان بود. در آنجا نیروی نظامی ارتش با روش‌هایی ظالمانه، زندانیان را تحت فشار قرار می‌داد. خانه‌ی این افراد در سال ۱۹۵۳ توسط دولت از آنها گرفته می‌شد و در سال ۱۹۷۰ به صورت دائمی بسته می‌شد. ولی امروزه، این زندان، بهترین زندان آزاد دنیا است.

نظر شما در رابطه با این زندان چیست؟

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاکReviewed by وحید on Apr 18Rating: 5.0اصلاحیه دفترچه آزمون استخدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *