چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403 - 5:36 بعد از ظهر

جدیدترین و کاربردی ترین شیوه نوت برداری

جدیدترین و کاربردی ترین شیوه نوت برداریReviewed by حمید انتظاری on Oct 21Rating: 4.5جدیدترین و کاربردی ترین شیوه نوت برداریشما نمیتوانید یک متن بلند را برای همیشه به خاطر بسپارید، اما خلاصه آنرا میتوانید.

جدیدترین و کاربردی ترین شیوه نوت برداری (خلاصه نویسی) ابداع شده توسط یک دکتر ایرانی از دانشگاهMIT

شما نمیتوانید یک متن بلند را برای همیشه به خاطر بسپارید، اما خلاصه آنرا میتوانید.
خلاصه نویسی، یکی از مهم ترین ابزارهای افراد موفق دنیا و مخصوصا روزنامه نگارهای حرفه ای است، چرا که این دست افراد همیشه سعی میکنند، آنچه را که میبینند، می شنوند و درک میکنند را خیلی خلاصه نوت برداری کنند تا زمانی که به آنها نیاز دارند، به کمک خلاصه آن کل محتوایی که میخواستند را به یاد بیاورند.

شما به کمک خلاصه نویسی، میتوانید هرآنچه را میخواهید یادبگیرید، کوتاه تر بنویسید و سریع تر یادبگیرید و با زمان کمتری بعدا آنها را به خاطر بیاورید.

برای مثال؛
اگر شما یک کتاب را بخوانید و آنرا خلاصه کنید در ۴ برگ معمولی، بعدا لازم نیست مجددا آن کتاب را بخوانید، کافیست این ۴ برگه را بخوانید تا کل محتوایی که میخواستید مرور کنید، دست پیدا کنید.

اما، این مقاله برای چی نوشته شده؟
خلاصه نویسی را که همه مان بلدیم، آنچه را میخوانیم، می شنویم و درک میکنیم را به زبان خودمان بر روی یک برگه کاغذ خیلی خلاصه و کلیدی بنویسیم، درسته؟ قبلا بله ! اما امروزه افراد حرفه ای دیگر از این روش قدیمی استفاده نمیکنند.

شما تصور کنید یک خبرنگار حرفه ای یا یک مدیر رده اول شرکت، بخواهند آنچه را که در روز میبینند، می شنوند و درک میکنند را خلاصه نویسی کنند و بعد از یک ماه مجددا تمام آنها را به یاد بیاورند… فقط با خواندن خلاصه نویسی شان، آیا امکان دارد؟ ابدا !!!!!

شاید خلاصه نویسی موردی، مانند یک کتاب فقط یا یک جلسه را بتوان به خاطر آورد، اما مطمئن باشید با بیشتر شدن حجم و تخصصی شدنِ اطلاعات، این روش قدیمی دیگر کارساز نخواهد بود…

پس چاره چیست؟
روشی برای خلاصه نویسی ابداع شده که نه تنها پشتوانه علمی دارد، بلکه توسط فردی کشف شده که دارای دو مدرک دکترا از دانشگاه MIT و برنده بهترین تز دکترای این دانشگاه است… او یک جوان ایرانی است، آقای هومان کتیرایی.

دکتر هومان کتیرایی، خیلی زودتر متوجه شده بود که سیستم نوت برداری فعلی، بازدهی فوق العاده پایینی دارد و  او نمیتواند مطالب و مواردی را که میخواهد خلاصه کند و بعدا تمام آنها را به خاطر بیاورد.

به همین دلیل؛ او یک روش حرفه اما فوق العاده سادی با پشتوانه علمی برای نوت برداری ابداع کرد و بعدا آنرا به نام خودش ،مقاله ای با عنوان  سیستم نوت برداری کرنل  ثبت کرد.

در این مقاله شما قرار است روش نوت بردارید دکتر هومان کتیرایی را یادبگیرید؛
تا به کمکِ آن بتوانید آنچه را که میخواهید با هر حجمی که باشد را خیلی ساده خلاصه نویسی کنید و بعدا در حداقل مدت زمان ممکن تمام آنچه را که میخواهید را به خاطر بیاورید…

این روش برای افرادی با شرایط زیر فوق العاده موثر و کاربردی است :

  • خبرنگارانی که میخواهند تمام گزارشات خود را خلاصه نویسی کنند
  • نویسندگانی که میخواهند آنچه را می شنوند و یا میخوانند خلاصه نویسی کنند تا بعدا از آنها استفاده کنند
  • دانشجویانی که میخواهند دروس دانشگاهی شان را سریع تر و با ماندگاری بیشتر در ذهن به خاطر بسپارند
  • مدیران ارشدی که میخواهند آنچه را که در روز میبینند یا میشنوند را خلاصه کنند تا سرفرصت آنها را مطالعه کنند
  • کارآفرینانی که به خاطر ضیغ وقت فرصت مطالعه مجدد و و یادگیری کمی دارند و باید در کمترین زمان بیشتری اطلاعات ممکن را به خاطر بیاورند

کاربردی ترین و جدیدترین شیوه نوت برداری (خلاصه نویسی)
ابداع شده توسط یک دکتر ایرانی از دانشگاه
MIT :

دکتر هومان کتیرایی، این روش نوت برداری را یکی از مهم ترین کلیدهای موفقیتش در مطالعه و یادآوری اطلاعات میداند…

در واقع، روش و سیستم نوت بردارید کرنلِ دکتر کتیرایی یک سیستمِ کمک برای یادآوری وقایع است.
یعنی، این روش به شما کمک میکند، آنچه را که درک کردید را سریع تر به یادآورید:

دکتر کتیرایی چنین توضیح میدهد :

من خلاصه هایم را در قالب دو ستونِ  عـمــل   و   عــکـس العــمـل  بخش بندی میکردم.
منظور از عمل، یعنی محرک، سوال یا کلیدی که به مغز شما پیغام میدهد دنبال چه چیزی بگردید
(فرض کنید یک طرف فلش کارت (کارت هایی که یک طرف آن پرسش و طرف دیگر آن پاسخ آن پرسش نوشته شده باشد) که بر روی آن پرسشی نوشته شده باشد)

درحالی که در طرف دیگرِ آن؛
پاسخی که آن محرک، کلید یا پرسش مطرح میکند وجود دارد (فرض کنید طرف دیگر یک فلش کارت)

اما شما میتوانید تمام این دو مورد را در یک کاغذ با دو ستون جدا از هم نیز بخش بندی کنید.
یعنی بر روی کاغذی که میخواهید خلاصه نویسی کنید یک خط عمودی رسم کنید و کاغذ را به سمت چپ و راست تقسیم کنید.

سپس، در قسمت چپِ آن کلید، سوالات یا نکاتی را که ذهن تان باید از این خلاصه نویسی به خاطر بسپارد را بنویسید و در سمت راست آن، پاسخ آنها را

برای مثال؛

عکس العمل | عمل
ما میتوانیم ذهن مان را کنترل کنید| منظور از سرفصل فصل اول کتاب بیاندیشید و ثروتمند شوید

این تنها یک نمونه از عمل و عکس العمل بود.
در واقع این روش به این صورت کار میکند : ذهن شما یاد میگیرد، چیزهایی که بیشتر از او درخواست شده تا پیدا کند را در اولویت حافظه قرار دهد تا دیرتر فراموش شود.

در مثال بالا، اگر فرض کنیم به همین ترتیب پرسش و پاسخ (و یا نکته کلیدی و شرح کوتاه) نوشته شود، شما برای یادآوری تمام چیزهایی که نوت برداردی کردید، کافیست سوال(یا نکته کلیدی) آنرا که سمت چپ برگه نوشتید را بخوانید سپس قبل از خواندن پاسخ(یا خلاصه پاسخ) در سمت راست برگه از ذهن تان بخواهید بدنبال پاسخ بگردد.

این روش در اصل به جای جملات خبری پشت سر هم نوشتن، بر روی جملات پرسشی کوتاه و یا یک کلید ساده برای ذهن است تا ذهن به جستجو بپردازد و چیزهایی که میخواهید را از انبار حافظه پیدا کند به جای اینکه بنشینید و تک تک جملات خبری را بخوانید.

یک مثال دیگر برای این روش به شرح زیر است :
فرض کنید میخواهیم این مقاله را که تا اینجا خواندید خلاصه نویسی کنیم. برای شروع یک برگه کاغذ بر میدارید، یک خط عمودی از وسط آن رسم میکنید و کاغذتان را به دو قسمتِ چپ و راست تقسیم میکنید.
سپس، در سمت چپ آن، شروع میکنید به نکاتی که قرار است به خاطر بسپارید و بعدا راحت به خاطر بیاورید فکر کنید و نکته کلیدی آن را یا یک پرسش درمورد آن بنویسید ، مثلا :

شیوه ای بر اساس کنش و واکنش ذهن | شیوه نوین نوت برداری
یک بخش سوالات بخش دیگر پاسخ خلاصه | نحوه استفاده کاغذ دو بخشی
تاکید به ذهن بر مهم بودن مطلب به منطور به خاطر سپردنِ آن | هدف نوت برداری

این روش نوت بردارید، به شما کمک میکند تمام آنچه را میخواهید امروز نوت برداری کنید و اگر یکسال دیگر نیز آنرا مجددا مطالعه کنید، تمام چیزهایی که میخواستید را به خاطر خواهید آورد… شک دارید؟ امتحان کنید !

منبع:سایت پژوهشگران جوان

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

هفت چیز که مانع از دستیابی به موفقیت توسط شما می‌شوند

هفت چیز که مانع از دستیابی به موفقیت توسط شما می‌شوندReviewed by حمید انتظاری on …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *