جمعه , 31 فروردین 1403 - 7:43 بعد از ظهر

حفره‎ای در قانون آیین دادرسی کیفری

حفره‎ای در قانون آیین دادرسی کیفریReviewed by حمید انتظاری on Oct 21Rating: 5.0حفره‎ای در قانون آیین دادرسی کیفریمطابق ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری جدید: «احراز عنوان ضابط دادگستري، علاوه بر وثاقت و مورد اطمینان بودن

حفره‎ای در قانون آیین دادرسی کیفری

سید جعفر اسحاقی

مطابق ماده 30 قانون آیین دادرسی کیفری جدید: «احراز عنوان ضابط دادگستري، علاوه بر وثاقت و مورد اطمینان بودن، منوط به فراگيري مهارت­هاي لازم با گذراندن دوره هاي آموزشي زير نظر مرجع قضایی مربوط و تحصيل كارت ويژه ضابطان دادگستري است. تحقيقات و اقدامات صورت گرفته از سوي اشخاص فاقد اين كارت، ممنوع و از نظر قانوني بدون اعتبار است.»

بنابر این ماده در صورتی عنوان «ضابط دادگستری» برای ماموران نیروی انتظامی اثبات و احراز می شود که دارای سه شرط باشند:

1. وثاقت و مورد اطمینان بودن

2. گذراندن دوره های آموزشی

3. تحصیل کارت ویژه ضابط دادگستری

تبصره 2 همان ماده مقرر می‎دارد: «آيين‎­نامه اجرایي اين ماده ظرف سه ماه از تاريخ لازم­‎الاجرا شدن اين قانون توسط وزير دادگستري و با همكاري وزرای اطلاعات، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، كشور و نيروي انتظامي تهيه مي‎شود و به تصویب رییس قوه قضاییه می­‎رسد.» بنابراین قانون‎گذار برای تصویب «آیین‎نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری» به مسوولان قضایی از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون جدید 3 ماه مهلت داده است. با توجه به لازم الاجرا شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری در مورخ 1394/4/1، آیین‎نامه اجرایی در انتهای مهلت قانونی یعنی در مورخ 1394/7/1 به تصویب ریاست قوه قضاییه رسید.

با توجه به نسخ صریح قانون سابق آیین دادرسی کیفری مطابق ماده 570 قانون جدید از زمان لازم‎الاجرا شدن آن در مورخ 1394/4/1 باید بپذیریم که در این مدت یعنی از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون جدید (1394/4/1) تا تاریخ تصویب آیین نامه (1394/7/1) و همچنین از تاریخ تصویب این آیین‎نامه تا زمان اتمام اولین دوره آموزشی ضابطان دادگستری و اعطای کارت ویژه ضابط بودن به ایشان سیستم قضایی با خلاء وجود ضابطان دادگستری مواجه است!

به بیان ساده:

مقدمه 1: حکم قانون سابق درباره تحقق عنوان «ضابط دادگستری» لغو شده است(ماده 570).

مقدمه 2: حکم قانون جدید درباره تحقق عنوان «ضابط دادگستری» نیازمند گذشتن حداقل سه ماه به علاوه برگزاری یک دوره آموزشی برای ماموران انتظامی و صدور کارت ویژه است(ماده 30).

نتیجه: در فاصله زمانی میان لازم‎الاجرا شدن قانون جدید تا تصویب آیین نامه اجرایی و اجرای آن (برگزاری یک دوره آموزشی و صدور کارت ویژه ضابط دادگستری) عنوان ضابط دادگستری قابل احراز نمی باشد یعنی ضابط دادگستری نداریم!

آگاهان به مسائل حقوقی به خوبی می دانند که این خلاء آثار زیان‎بار بسیاری در پی دارد؛ از جمله:

1. بی اعتباری گزارش های ضابطان

تا زمانی که ماموران نیروی انتظامی کارت ویژه ضابط دادگستری را از مرجع قضایی دریافت نکرده‎اند، کلیه اقدامات و تحقیقات ایشان بی‎اعتبار است. مطابق ذیل ماده 30 ق.آ.د.ک. «تحقيقات و اقدامات صورت گرفته از سوي اشخاص فاقد اين كارت، ممنوع و از نظر قانوني بدون اعتبار است.»

2. تخلف انتظامی برای مقامات قضایی

ماموران نیروی انتظامی در حال حاضر دو شرط لازم (یعنی گذراندن دوره‎هاي آموزشي و تحصیل کارت) در ماده 30 را ندارند و به لحاظ این قانون ضابط تلقی نمی‎شوند و لذا ارجاع امر به ایشان، برای مقامات قضایی (اعم از دادستان، بازپرس، دادیار و دادرس دادگاه) تخلف انتظامی محسوب می‎شود و قابل مجازات انتظامی است. مطابق تبصره ماده 32 ق.آ.د.ک. جدید «ارجاع امر از سوي مقام قضایی به مأموران يا مقاماتي كه حسب قانون، ضابط تلقي نمي­شوند، موجب محكوميت انتظامي تا درجه چهار است».

3. فقدان تکلیف ماموران نیروی انتظامی

قانون‎گذار در آیین دادرسی کیفری جدید، تکالیف بسیاری برای ضابطان پیش بینی کرده است از جمله این تکالیف، تکلیف مندرج در ماده 37 است که مقرر می‎دارد: «ضابطان دادگستري موظفند شكايت كتبي يا شفاهي را همه­ وقت قبول نمايند. شكايت شفاهي در صورتمجلس قيد و به امضای شاكي ميرسد، اگر شاكي نتواند امضاء كند يا سواد نداشته باشد، مراتب در صورتمجلس قيد و انطباق شكايت شفاهي با مندرجات صورتمجلس تصديق مي‎­شود. ضابطان دادگستري مكلفند پس از دريافت شكايت، به شاكي رسيد تحويل دهند و به فوريت پرونده را نزد دادستان ارسال كنند.»

بر این اساس از سویی ماموران نیروی انتظامی شرایط احراز عنوان ضابط دادگستری را به دست نیاورده اند، پس نمی‎توان توقع داشت مکلف به تکالیف ضابط باشند و از سوی دیگر عدم ایفای تنها همین تکلیف، سیستم قضایی ایران را در برخورد با جرایم فلج خواهد کرد!

البته توضیح ابعاد این خلاء قانونی گسترده تر از آن است که بتوان در یک متن کوتاه توضیح داد.

 به نظر می‎رسد نویسندگان قانون باید تبصره دیگری را در ذیل ماده 30 پیش بینی می‎کردند که تا زمان تدوین و تصویب آیین‎نامه اجرایی و گذراندن دوره آموزشی و صدور کارت (با تعیین حداکثر مدت لازم)، کسانی که مطابق قانون سابق واجد عنوان ضابط بودند همچنان به عمل به وظایف خود ادامه دهند.

 راهکار برون رفت از خلاء موجود

با توجه به آثار زیان‎بار این خلاء قانونی، راهی جز جستجو و تلاش برای ارائه یک تفسیر قانونی باقی نمانده باشد. برخی از استادان آیین دادرسی کیفری[1] معتقدند می توان به استناد دلالت التزامی تبصره 2 ماده 30 که مهلت سه ماهه‎ای را برای تدوین آیین‎نامه اجرایی احراز عنوان ضابط پیش بینی کرده است، ادعا کرد قانون‎گذار با وجود لازم الاجرا شدن قانون این مهلت را تعیین نموده و از قانون گذار حکیم، عدم التفات به این نکته که حداقل در این بازه زمانی سه ماهه کسی نمی تواند عنوان ضابط دادگستری را احراز کند، بعید است. بنابراین باید پذیرفت که قانون‎گذار شرایط ماقبل لازم الاجرا شدن این قانون را به طور ضمنی در این مدت تا تحقق شرایط جدید، به قوت خود باقی دانسته است .

گذشته از دشواری پذیرش این استدلال، با عنایت به نسخ صریح مندرج در ماده 570 ق.آ.د.ک. به نظر می رسد توجیه دیگری برای جبران این بی دقتی تقنینی وجود نداشته باشد.


[1] به نقل از دکتر مهدی شیدائیان استاد آیین دادرسی کیفری، پردیس فارابی دانشگاه تهران

باتشکر از جناب آقای سید جعفر اسحاقی بابت ارسال این مطلب

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

جایگاه اراده در صحت معاملات

جایگاه اراده در صحت معاملاتReviewed by حق جو on Jul 4Rating: 5.0جایگاه اراده در صحت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *