پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 10:50 بعد از ظهر

اژه ای: با ایجاد محدودیت در جذب وکلا مخالفیم

اژه ای: با ایجاد محدودیت در جذب وکلا مخالفیمReviewed by حق جو on Feb 12Rating: 5.0اژه ای: با ایجاد محدودیت در جذب وکلا مخالفیماژه ای: با ایجاد محدودیت در جذب وکلا مخالفیم حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ

اژه ای: با ایجاد محدودیت در جذب وکلا مخالفیم

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تعیین ظرفیت سالانه برای پذیرش وکلا در آزمون وکالت و اینکه آیا قوه قضاییه مخالف این موضوع هست یا خیر، گفت: به طور متعارف در دنیا برای هرچند هزار نفر باید یک وکیل باشد و الان می‌گویند بسیاری از وکلا کار ندارند.

وی اضافه کرد: البته برخی وکلا سرشان خیلی شلوغ است و برخی وکلا پرونده‌های زیادی نمی‌گیرند. البته در این خصوص اطلاعات ریز و دقیقی ندارم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در همین راهپیمایی روز ۲۲ بهمن افراد زیادی به منظورهای مختلف مراجعه می‌کردند. یک خانمی به من گفت که فلانی، همسرم وکیل است اما پرونده زیادی به وی مراجعه نمی‌شود اگر می‌توانید به او کمک کنید که به او پاسخ دادم اگر منظورتان این است که من به ایشان پرونده معرفی کنم که این کار را نمی‌کنم ضمن اینکه خیلی در این زمینه خوش سابقه نیستم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به شخصه با محدودیت موافق نیستم اما اینکه الان در جذب وکلا محدودیت وجود دارد یا خیر و این محدودیت چه مقدار است، اطلاع کافی ندارم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارنظر رئیس دیوان محاسبات مبنی براینکه ۲۳ میلیارد تومان از حقوق‌های نجومی به خزانه برگشته و اینکه آیا در رسیدگی به پرونده حقوق‌های نجومی این موضوع مدنظر قرار می‌گیرد یا خیر گفت: دیوان محاسبات از منظر خود، موضوع را جرم تشخیص نداد زیرا در این صورت پرونده را به قوه قضاییه ارجاع می‌داد اما هنوز از ناحیه دیوان محاسبات یا دولت پرونده‌ای به قوه قضاییه ارجاع نشده است.

معاون اول قوه قضاییه تأکید کرد: اگر پرونده‌ای تشکیل و منجر به ارتکاب جرم توسط فرد شود قطعاً برای وی مجازات تعیین می‌شود و اگر پولی را از قبل بازگردانده باشد، آن پول کسر می‌شود. اگر هم فردی مجرم شناخته نشود اما باید پولی را برگرداند قطعا این کار انجام می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره دستگیری تعدادی از تروریست‌ها در روزهای اخیر گفت: این پرونده تازه شروع شده و قطعا دستگیری‌ها با حکم قاضی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در این رابطه حدود ۸ نفر در البرز و تعدادی از سایر استانها دستگیر شدند که آنها در حال انتقال به استان البرز هستند، زیرا اصل پرونده در این استان است.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور است: این پرونده فعلا در حال تحقیقات مقدماتی است و ممکن است تعداد بازداشتی‌ها زیاد شود و یا اینکه همین مقدار باقی بماند.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه گفته می شود دستگاه قضایی لایحه‌ای درباره تعدیل مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در دست دارد، گفت: این موضوع طرحی است که در مجلس مطرح است و ممکن است دادستانی کل کشور و یا معاونت حقوقی قوه قضاییه در جلسات مجلس حضور یابند و نظرات خود را ارائه کنند اما لایحه‌ای از طرف قوه قضاییه نرفته است.

وی تأکید کرد: قطعا هر طرحی که هست نباید منجر به مصونیت قاچاقچیان مواد مخدر شود. اگر چنانچه بتوانم راه‌هایی پیش بینی کنند که هم جلوگیری شود و هم اعدام‌ها کمتر باشد، خوب است. اما اگر سبب شود با تخفیف مجازات به هر شکلی، مواد مخدر اضافه شود به مصلحت نیست و نباید صرف برخی هیاهوهای بین المللی از مجازات کسانی که باید مجازات شوند جلوگیری کرد.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرونده ثامن الحجج و اینکه در این پرونده حکمی صادر شده است گفت: پرونده ثامن هنوز به دادگاه نرفته که حکمی صادر شود بلکه در مرحله دادسراست.

محسنی اژه‌ای توضیح داد: در این موسسه بیش از یک میلیون نفر سپرده‌گذاری کرده بودند که برخی از آنها سپرده‌گذار جزء و برخی نیز در حدود ۲۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال سپرده داشتند براساس تصمیمی که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گرفت مقرر شد که این مسئله به نحوی مدیریت شود که اولا همه افراد به پول خود برسند و ثانیا اولویت با اقشار ضعیف‌تر باشد که همین اتفاق هم افتاد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از لحاظ عدید بیش از ۹۸ درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شدند اما حدود دو درصد که مبالغ بالایی هم دارند باقی ماندند درباره این دو درصد تصمیمی گرفته شده که بخشی از مبلغ به صورت نقدی و بخشی نیز تخصیص شود.

 

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاکReviewed by وحید on Apr 18Rating: 5.0اصلاحیه دفترچه آزمون استخدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *