پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 12:46 بعد از ظهر

دانستنی ها در مورد خرید و فروش وکالتی خودرو

دانستنی ها در مورد خرید و فروش وکالتی خودروReviewed by حق جو on May 15Rating: 4.5دانستنی ها در مورد خرید و فروش وکالتی خودروبا وجود تغییر بسیاری از مناسبت‌های اجتماعی، هنوز بیشتر مردم به قرارهایشان پایبندند و قولشان قول است.

دانستنی ها در مورد خرید و فروش وکالتی خودرو

با وجود تغییر بسیاری از مناسبت‌های اجتماعی، هنوز بیشتر مردم به قرارهایشان پایبندند و قولشان قول است. برای همین وقتی که قراردادی می‌بندند، در ابتدا چندان نگران بدقولی طرف مقابلشان نیستند؛ اما کسانی که مشاغل حقوقی دارند، تا این اندازه خوش‌بین نیستند.

برخورد افراد با انواع کلاهبرداری‌ها و حیله‌ها باعث می شود که آنها در هنگام انعقاد قرارداد با وسواس بیشتری معامله کنند و دیگران را نیز به رعایت احتیاط دعوت کنند. شما هم بد نیست کمی وسواس داشته باشید.
معامله با یک وکیل یا فرد متخصص در زمینه امور حقوقی چندان به مذاق معامله‌کنندگان خوش نمی‌آید، چون نگاه بدبین آنان و وسواس در بررسی شرایط قرارداد، دردسرهایی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند، اما این دقت و وسواس بی‌دلیل نیست.

شکل صحیح معامله خودرو
با وجود اینکه قیمت خودرو و ملک سر به آسمان گذاشته اما این قبیل قراردادها هنوز جزو مهمترین قراردادها و پراختلاف‌ترین آنهاست.
خرید و فروش یک خودرو یک مسیر صاف و بدون دردسر دارد که در قوانین و مقررات بیان شده است. راه مستقیم و بدون دردسر فروش یا معامله یک خودرو از مرکز تعویض پلاک شروع می‌شود.
دو طرف قرارداد هر دو به مرکز تعویض پلاک می‌روند و در این مرکز پلاک فروشنده از روی خودرو جدا می‌شود و پلاک خریدار روی خودرو نصب می‌شود.
مرحله بعدی، مراجعه به دفترخانه است. مرکز تعویض پلاک برای دفترخانه گواهی مبنی بر تعویض پلاک صادر می‌کند. خریدار و فروشنده هر دو به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و سند انتقال قطعی تنظیم می‌شود.
خریدار که فرم نقل و انتقال را دریافت کرده است، دو ماه فرصت دارد به دفترخانه مراجعه کند. بهتر است قبل از اینکه این مهلت تمام شود، خریدار حتما آن را به دفترخانه ارایه دهد؛ در غیر این صورت باید بار دیگر به مرکز تعویض پلاک برود.
خریدار باید به خاطر داشته باشد که برگ سبزی که نیروی انتظامی صادر می‌کند، سند مالکیت نیست و حتما خریداران خودرو باید بعد از تعویض پلاک، برای گرفتن سند قطعی خود به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند، در غیر این صورت، مالک نخواهند بود.

  میان‌بر دردسرساز
مسیر سالم و بدون دردسر معامله خودرو همان بود که گفتیم؛ اما بعضی برای اینکه از دردسر فرار کنند، راه‌های میان‌بر را پیدا می‌کنند، غافل از اینکه این راه‌های میان‌بر منشا دردسرهای بسیاری است؛ وکالت دادن فروشنده به خریدار یکی از این راه‌هاست.
برای این کار هر دو به دفتر اسناد رسمی می‌روند و فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد که به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند. در مورد وکالت‌نامه‌ای که تنظیم می‌شود، توصیه این است که این وکالت حتما مدت‌دار باشد.
در غیر این صورت اگر فروشنده بدون تعیین مدتی، خودرویی را که پلاکش به نام اوست و در اختیار خریدار قرار داده، در شهر بگرداند و هر خلافی که خواست با پلاک فروشنده انجام دهد، تمامی تخلفات احتمالی به عهده فروشنده خواهد بود و در صورت تخلف، احتمالا برای او نمره‌های منفی در نظر گرفته می‌شود.
به همین دلیل بهتر است فروشنده فقط دو روز به خریدار وکالت بلاعزل بدهد تا این دردسرها به وجود نیاید. اما موضوع دیگری که متأسفانه بسیار نادیده گرفته می‌شود، مطالعه نکردن اسناد است. آنچه امضا می‌کنید را حتما بخوانید.
اگر خجالت می‌کشید یا حوصله ندارید، یک درصد به این موضوع فکر کنید که ممکن است سوژه کلاهبرداری قرار بگیرید و اینکه کلاهبردار در دل خود به سادگی شما می‌خندد.

 نسخه ویژه برای معاملات املاک
نوع دیگری از معاملات که در جامعه می‌تواند اسباب دردسرهای مختلفی شود، معاملات املاک است. برای اینکه معامله شما به دور از دردسر باشد، باید دو مرحله زیر را سپری کنید.

 مرحله اول؛ دفاتر مشاوره املاک
مشاوران املاک، تاجر هستند و در نقش دلال، طرفین قرارداد را به هم نزدیک می‌کنند، اما برای این که دردسرهای بعدی شما کمتر باشد، قرارداد را در دفتر اسناد رسمی ببندید.
اگر به بنگاه می‌روید و مبایعه‌نامه می‌نویسید، حتما زمان دفتر اسناد رسمی و شماره آن را تعیین کنید و به توافق بعدی واگذار نکنید. باید توجه کنید به لحاظ زمانی، فاصله تنظیم مبایعه‌نامه تا حضور در دفتر اسناد رسمی باید کمترین فاصله باشد.
نکته دیگری که در بنگاه املاک باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بعد از تنظیم مبایعه‌نامه ممکن است معلوم شود که ملک در رهن بانک یا توقیف بوده است یا این که اصلا طرف معامله شما مالک نبوده است.
ممکن است این شرایط در وضعی معلوم شود که شما مبایعه‌نامه را امضا کرده‌اید و بخش زیادی از مبلغ را پرداخته‌اید. برای اینکه با این مشکل روبه‌رو نشوید، قبل از آنکه مبایعه‌نامه را امضا کنید، با مشورت یکی از دفاتر اسناد رسمی یا مراجعه به اداره ثبت، از آخرین وضعیت ملک مورد معامله باخبر شوید.
سعی کنید بیشتر مبلغ قرارداد را نیز در دفتر اسناد رسمی و هم‌زمان با تنظیم سند رسمی بپردازید. همچنین توصیه می شود که زمان امضای مبایعه‌نامه و مراجعه به دفترخانه طولانی نباشد، چون با کوتاه بودن این زمان در صورت نوسان قیمت ملک و گران شدن قیمت‌ها، طرفین نسبت به فسخ معامله یا خلف وعده وسوسه نمی‌شوند، اما با توجه به نرخ تورم، اگر این زمان طولانی باشد، با افزایش قیمت ملک، فروشنده وسوسه می‌شود که با انتقال ملک با قیمتی که توافق شده است، مخالفت کند و بعد از آن دردسرهایی به وجود خواهد آمد.
توصیه دیگر این است که مردم به مشاوران املاک دارای پروانه کسب مراجعه کنند، کسانی که مورد تایید اتحادیه مشاوران املاک و وزارت بازرگانی هستند.  این‌گونه مشاوران با برچسبی بر روی شیشه محل کسبشان و با دارا بودن کد رهگیری، شناخته می‌شوند. کد رهگیری معامله ملک خودتان را حتما بگیرید.
 

مرحله دوم؛ دفاتر اسناد رسمی
سند رسمی در اداره‌ها و بانک‌ها مزیت‌های زیادی برای صاحب سند دارد. به همین دلیل برای بیع و خرید و فروش ملک حتما به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.
خوشبختانه در این خصوص مشکلی وجود ندارد و شهروندان به ضرورت معامله رسمی ملک آگاه هستند، اما در خصوص قرارداد اجاره، هنوز بسیاری از مردم قراردادهای اجاره خود را به صورت عادی منعقد می‌کنند.
برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، این قرارداد را هم در دفاتر اسناد رسمی منعقد کنید، به‌خصوص که به تازگی تسهیلاتی نیز در این مورد در دفاتر اسناد رسمی فراهم شده است.
موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، اعتبار وکالت بلاعزلی است که در دفاتر اسناد رسمی منعقد می‌شود. این نوع وکالت کاربرد بسیاری دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که نباید زیاد به این قرارداد دل ببندند و حتما هرچه زودتر تکلیف قرارداد را روشن کنند.
وکالت ممکن است بر اثر عوامل مختلفی، باطل یا ابطال یا فسخ یا منفسخ شود. مثلا وکالت با فوت یکی از طرفین یا محجور شدن آنان از بین می‌رود. بنابراین اگر موکل که وکالت داده است، آلزایمر بگیرد، در واقع او محجور شده است و وکالت از بین می‌رود.
بنابراین توصیه می‌شود که فقط برای امور اداری از وکالت استفاده کنید و اگر ملک یا خودرویی را وکالتی خریدید، هر چه زودتر آن را به سند قطعی تبدیل کنید.
برخلاف تصور عامه مردم از وکالت بلاعزل، محکم‌ترین وکالت‌ها هم به معنای سند قطعی خرید مال نیست. بنابراین برخلاف نظر برخی مردم که گمان می‌کنند گرفتن وکالت بلاعزل از فروشنده به معنای انتقال قطعی ملک است، باید گفت که محکم‌ترین وکالت‌ها هم عقدی متزلزل و البته قابل فسخ است.

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاکReviewed by وحید on Apr 18Rating: 5.0اصلاحیه دفترچه آزمون استخدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *