پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 5:44 بعد از ظهر

راهنمای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد حقوق

راهنمای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد حقوقReviewed by حق جو on Jul 21Rating: 4.5راهنمای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد حقوقبا سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان . بعد از اینکه آزمون وکالت برگزار شد در ذهن داوطلبان آزمونهای حقوقی کنکور کارشناسی ارشد پر رنگتر میشود دلیل اصلی این مساله اینست که موفقهای آزمون وکالت

 راهنمای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد حقوق

با سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان . بعد از اینکه آزمون وکالت برگزار شد در ذهن داوطلبان آزمونهای حقوقی  کنکور کارشناسی ارشد پر رنگتر میشود دلیل اصلی این مساله اینست که موفقهای آزمون وکالت بعد  از اطمینان از شغل به فکر تحصیلات تکمیلی می افتند و آنهایی که به هر دلیل ناکام آزمون وکالت بوده اند کارشناسی ارشد را راهی برای جبران می دانند که هر دو طیف راهی بسیار خوب را برگزیده اند  . اما اغلب در دروازه ورودی دنیای تحصیلات تکمیلی حقوق داوطلبان  با اولین سوال مهم روبرو میشوند :

کدام گرایش را در آزمون کارشناسی ارشد حقوق انتخاب کنم؟

برای پاسخ به این سوال نگاه کردن به قضیه از یک دیدگاه کافی نیست باید از چند زاویه به قضییه نگاه کرد و با جمع بندی فاکتورهای مختلف به نتیجه رسید . من از چند  زاویه مهم  و تاثیر گذار این مساله را بررسی می کنم:

۱)       از حیث علاقه شخصی و استعداد تحصیلی داوطلب

۲)      از حیث مسایل شغلی و تاثیر گرایش در شغل مورد علاقه داوطلب

۳)     از حیث تسلط به منابع و دروس مربوط به هر گرایش

۴)      از حیث دسترسی داوطلب به منابع آزمونی  

۵)       از حیث فرصت مطالعه با توجه به حجم دروس گرایشهای مختلف

۶)      از حیث ظرفیت پذیرش و بالا بودن درصد قبولی

۷)      از حیث دسترسی به دانشگاه  مورد علاقه برای تخصص

 

بنابراین داوطلب باید برای انتخاب گرایش به شش سوال کلیدی  پاسخ گوید و سپس مبادرت به انتخاب گرایش کند ؟

۱٫       فارغ از هر مسئله دیگری شخصا” به کدام گرایش علاقه دارم ؟

۲٫       برای آینده شغلی چه برنامه ای دارم و کدام گرایش برای شغل مورد علاقه ام بهتر است ؟

۳٫       به منابع کدام یک از گرایشها تسلط دارم و مطالعه مباحث آن برایم آسانتر است ؟

۴٫       منابع کدام گرایش را در اختیار دارم  یا آسانتر میتوانم تهیه کنم ؟

۵٫       آیا حجم منابع گرایشی که انتخاب می کنم  برای فرصتی که تا آزمون مانده مناسب است ؟

۶٫       آیا گرایشی که انتخاب می کنم پذیرش آن به میزانی هست که بتوانم با داشته علمی خود با توجه به میزان پذیرش قبول شوم ؟

۷٫       آیا گرایش مورد انتخاب من در دانشگاهی که به دلایل مختلف دوست دارم در آن ادامه تحصیل دهم تدریس میشود ؟

معرفی گرایشهای حقوق و مواد درسی و ضرایب و تاثیر آنها در نمره کل

به جدول زیر توجه فرمایید و ضریب و درصد تاثیر دروس هر گرایش در آن آمده است تحلیلها و نتایج حاصل از این جدول شما را در انتخاب گرایش یاری می دهد و مبنای بحث ما هم بر اساس این جدول خواهد بود  بخاطر داشته باشید که بیست درصد از نمره کل آزمون بر اساس معدل تراز شده داوطلب خواهد بود در مورد تراز معدل همینقدر بدانید در کل (نه دقیق )معدلهای دانشگاه آزاد و پیام نور معمولا” در همان حالت خود باقی می مانندیا خیلی جزیی تغییر می کند  و در معدلهای دانشگاهای دولتی بر حسب اعتبار دانشگاه تغییر کمی بیشتر است)

امیر علی جلیلی

بررسی موارد موثر در انتخاب گرایش

۱) علاقه شخصی داوطلب

بدون  شک همه ما در اثر عواملی آگاه و ناخود آگاه نسبت به مباحث خاصی از حقوق علاقه داریم این علاقه می تواند دلایل زیادی داشته باشد برای مثال عده ای مباحث دروس جزا برایشان جذاب است و عده ای با مباحث حقوق خصوصی راحت ترند عده ای به مباحث مدیریتی و سیاسی علاقمند هستند و حقوق عمومی را ترجیح می دهند و عده ای بعلت تسلط به زبان انگلیسی یا علاقمندی به مباحث حقوق بین الملل یکی از شاخه های حقوق بین الملل را ترجیح می دهند . در هر حال هر کسی به زمینه ای علاقمند است و نباید علاقه خود را در انتخاب گرایش نادیده بگیرد.

فارغ از هر چیز دیگری سعی کنید بر اساس علاقه خود ازا بین گرایشهای حقوق انتخاب کنید سپس معیارهای دیگر را در تغییر انتخابهایتان در نظر بگیرید

 ۲)مسایل شغلی و تاثیر گرایش در شغل مورد علاقه داوطلب

یکی از فاکتورهای انتخاب گرایش منویات شغلی داوطلبان است  طبیعی است اگر داوطلب به فکر شغلی خاص است باید دنبال گرایشی برود که با شغل او سازگار باشد برای مشاغلی مثل وکالت و قضاوت و سردفتری که مشاغل پر طرفدار حقوق هستند هر چند احراز کردن این مشاغل با مدرک کارشناسی امکان دارد ولی برای ارتقاء شغلی و یا آسان شدن احراز دو گرایش حقوق خصوصی و جزا و جرم شناسی مناسبتر است و برای مشاغلی چون کارشناسان بیمه و بانکها و ….. گرایش حقوق اقتصادی  و زیر شاخه های حقوق بین الملل مناسبتر است و برای مشاغل مدیریتی و سیاسی حقوق عمومی و حقوق بشر  و زیر شاخه های حقوق بین الملل و برای مشاغل علمی مثل تدریس در دانشگاها در حال حاضر زیر شاخه های بین الملل و حقوق عمومی و مالکیت فکری و دو گرایش خصوص و جزا بعلت تراکم این گرایشها در دانشگاهای کل کشور بنظر مناسبتر می رسد برای مشاغل رسانه ای حقوق مالکیت فکری و حقوق ارتباطات بسیار مناسب است . برای مشاغل مستقل اقتصادی از قبیل تاسیس شرکتهای تجاری حقوق خصوصی و اقتصادی و تجارت بین الملل و حقوقتجاریاقتصادیبینالمللی مناسب است خواهرانی که به مشاغل قضایی علاقه دارند میتوانند در حقوق و معارف (دعاوی خانوادگی) تمرکز کنند . و حقوق محیط زیست هم برای فعالیتهای مرتبط با این مقوله مناسبتر است

۳)     تسلط به منابع و دروس مربوط به هر گرایش

این بحث را در بخش میتوان بحث کرد داوطلبانی که از رشته های غیر مرتبط به کارشناسی ارشد حقوق روی می آورند بهتر است اگر از دانشجویان زبانهای خارجی هستند یکی از دو گرایش حقوق مالکیت فکری و حقوقمحیطزیست که یک چهارم نمره کل آنها را متون حقوقی تشکیل می دهد و یا حقوق بین الملل و حقوق تجارت بین الملل  را که بیش از یک پنجم نمره کل آنها به متون حقوقی اختصاص دارد را برگزینند و از انتخاب دو گرایش جزا و خصوصی تا حد امکان اجتناب کنند چون اولا” دانشجویان حقوق در این گرایشها فوق العاده زبده و آماده اند دوما” نقش متون حقوقی در این دو گرایش  کم رنگ است .

اما گرو هی که از رشته های غیر مرتبط و غیر زبانهای خارجی قصد شرکت در ارشد حقوق را دارند سه گرایش حقوق عمومی و حقوق بشر  و حقوق ارتباطات برای آنها بدلایل مختلف بهتر است

اما برای داوطلبان دارای کارشناسی حقوق وضع فرق می کند آنها باید برمبنای تسلط بر دروس بتوانند گرایشی را انتخاب کنند که شانس قبولی آنها را بالا ببرد برای مثال حقوق مدنی شاه مهره گرایش حقوق خصوصی و گرایش حقوق اقتصادی  است چون یک سوم نمره کل متعلق به این درس است کسی که بتواند این درس را بالای ۸۰ درصد بزند و سایر دروس اختصاصی را متوسط ۶۰ درصد و دروس عمومی  را  متوسط ۴۰درصد بزند قبولی او  در یک دانشگاه خوب حتمیست   کسانی که به مباحث حقوق مدنی تسلط دارند و با آن راحتند به ترتیب می توانند به خصوصی و اقتصادی و مالکیت فکری و حقوق تجارت بین الملل فکر کنند . کسانی هم در بحث تعهدات حقوق مدنی به شرطی که به حقوق تجارت هم اشراف داشته باشند  مسلط هستند به گرایش حقوقتجاریاقتصادیبینالمللی هم می توانند نظر داشته باشند  چون این دو درس نز دیک به نیمی از نمره کل این گرایش را شامل میشوند .یا  حقوق تجارت که  بیشترین نقش را در گرایش حقوقتجاریاقتصادیبینالمللی با %۲۰ نمره کل  و سپس گرایش حقوق مالکیت فکری با%۷۶/۱۷ نمره کل دارد همچنین در حقوق خصوصی و تجارت بین الملل  %۴۳/۱۱ از نمره کل است کسانی که ضمن تسلط بر حقوق تجارت در حقوق تعهدات هم مسلط هستند به گرایش حقوقتجاریاقتصادیبینالمللی هم می توانند  فکر کنند .  در ضمن کسانی که در حقوق خصوصی شرکت می کنند حتما” باید قابلیت جواب دادن به این درس را تا حد مطلوب (بالای ۵۰ درصد ) داشته باشند و درسآیین دادرسی مدنی برخلاف آزمونهای مشاغل حقوقی که آیین دادرسی مدنی  نقشی تعیین کننده دارد در آزمون کارشناسی ارشد  این درس فقط در گرایش خصوصی با %۴۳/۱۱ ازنمره کل تاثیردارد. در هر حال داوطلبان گرایش حقوق خصوصی باید توانایی پاسخگویی مطلوب به این درس را داشته باشند درس  حقوق جزای عمومی منحصرا” در گرایش جزا و جرمشناسی با %۲/۱۹از نمره کل  یک پنجم نمره کل را بخود اختصاص داده و به همرا جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری نقش تعیین کننده ای در این گرایش دارد  . حقوق جزای اختصاصی در گرایش جزا و جرمشناسی با %۲/۱۹از نمره کل  یک پنجم نمره کل را بخود اختصاص داده و نقش تعیین کننده ای در این گرایش دارد  . همچنین در گرایش حقوق محیط زیست با %۷۵/۱۷ درصد از نمره کل می تواند یکی از ارکان قبولی در این گرایش باشد . در کل کسانی که به این درس تسلط دارند اگر متون حقوقی آنها در حد مطلوبی است بهتر است گرایش حقوق محیط زیست را در اولویت قرار دهند در این صورت باید حقوق تعهدات و حقوق اداری راهم مطالعه کنند اما اگر به جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری اشراف دارند یا متون حقوقی آنان  ضعیف است بهتر است جزا را انتخاب کنند و  آیین دادرسی کیفری در گرایش جزا و جرمشناسی با %۲/۱۹از نمره کل  یک پنجم نمره کل را بخود اختصاص داده و به همراه  جزای اختصاصی و عمومی  نقش تعیین کننده ای در این گرایش دارد  . و سایر دروس که با تحلیل جدول میتوانید به نتایج جالبی در مورد آنها دست یابید .

۴)      دسترسی داوطلب به منابع آزمونی  

یکی از ارکان موفقیت در آزمونها داشتن منابع کامل و مناسب است بدیهیست امکانات مالی برای تهیه منابع و رفرنس موجود در دسترس داوطلب  میتواند در تعیین گرایش توسط او نقش داشته باشد کسانی که منابع گرایشی را در دسترس دارند میتوانند با منابع موجود بدون هزینه بیشتر برای همان گرایش آماده شوند برای مثال داوطلب گرایش جزا و جرم شناسی حد اقل باید- زمینه حقوق جزای عمومی دکتر نوربها – دو جلد حقوق جزای عمومی دکتر اردبیلی – سه جلد حقوق جزای اختصاصی دکتر میر محمد صادقی – دو جلد آیین دادرسی کیفری دکتر آشوری –  آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی –  جلد ششم آیین دادرسی کیفری دکتر آخوندی را داشته باشد . و داوطلب گرایش حقوق خصوصی قانون مدنی در نظم کنونی – اموال و مالکیت – اعمال حقوقی – وقایع حقوقی – دو جلد عقود معین دوره مقدماتی – شفعه و وصیت ارث همگی دکتر کاتوزیان – ارث دکتر شهیدی – اشخاص و محجورین – مختصر حقوق خانواده دکتر صفایی – سه جلد آیین دادرسی مدنی پیشرفته دکتر شمس – ۵ جلد حقوق تجارت دکتر اسکینی را در اختیار داشته باشد ملاحظه می فرمایید تهیه منابع حقوق خصوصی بسیار هزینه بر تر از حقوق جزاست . در برخی موارد نیز منابع مبهم هستند مثل حقوق ارتباطات در هر حال در انتخاب گرایش سهولت دستیابی به منابع باید مد نظر داوطلب باشد .

۵) فرصت مطالعه با توجه به حجم دروس گرایشهای مختلف

 خواه ناخواه برخی گرایشها حجم منابع بالایی دارند برای مثال حقوق ارتباطات و معارف اسلامی و حقوق خصوصی منابع حجیمی دارند و منابع برخی از گرایشها نسبت به گرایشهای دیگر حجم کمتری دارند مثل حقوق عمومی و حقوق جزا نسبت به حقوق خصوصی در عوض حقوق جزا مطالب پراکنده ای دارد  و آکنده از آرای وحدت و قوانین خاص مرتبط و نظرات مختلف است داوطلب در انتخاب گرایش خود باید حتما” حجم منابع را نسبت به مدت باقی مانده در نظر بگیرد برای مثال باید در نظر داشته باشد اگر داوطلب گرایش خصوصی است آیا می تواند ظرف سه ماه همه منابع این گرایش را فرا بگیرد؟  اگر نتواند باید سراغ گرایشی با حجک منابع کمتری برود که در این مدت توان مطالعه آنرا داشته باشد .  

۶)ظرفیت پذیرش و بالا بردن  امکان  قبولی با انتخاب گرایش مناسب

برخی گرایشها ظرفیت پذیرش بالایی دارند البته به همان نسبت نیز داوطلبان بیشتری در این گرایشها شرکت می کنند حقوق خصوصی و جزا و جرمشناسی به ترتیب بالاترین ظرفیت پذیرش و بیشترین تعداد شرکت کننده را دارند زیر شاخه های حقوق بین الملل و حقوق عمومی در رتبه های بعدی هستند هر چقدر ظرفیت پذیرش کمتر میشود تعداد داوطلب نیز کاهش می یابد و از این لحاظ تعادل نسبی برقرار است ولی در کل احتمال قبولی در گرایشهای با داوطلب کمتر بیشتر است و رقابت در دو گرایش خصوصی و جزا واقعا” نفس گیر و میلی متری است .

توجه داشته باشید در برخی گرایشها دروس هماهنگ وجو دارد از این لحاظ انتخاب گرایشی که دروس هماهنگ بیشتری با سایر گرایشها دارد هوشمندانه است چون موجب امکان قبولی در دو یا چند گرایش را همزمان بالا می برد . مثلا” کلیه دروس و ضرایب حقوق خصوصی و اقتصادی و دروس اصلی حقوق مالکیت فکری با حقوق خصوصی البته با تفاوت ضرایب یکی است و ا ز این قبیل . با دقت در جدول میتوانید دروس هماهنگ در گرایشهای مختلف را پیدا کنید.

۷)دسترسی به دانشگاه  مورد علاقه برای تحصیل

عده ای از داوطلبان دوست دارند در دانشگاه خاصی تحصیل کنند داوطلبان نمی خواهند یا نمی توانند در دانشگاهی غیر آنچه در نظر دارند تحصیل کنند حال ممکن است این امر بخاطر درجه و اعتبار دانشگاه یا علایق شخصی باشدیا بدلیل سهولت دسترسی به دانشگاه  یعنی بدلایل خانوادگی یا مالی یا شغلی نمی توانند مثلا” خارج از شهر محل سکونت خود تحصیل کنند . تاثیر این امر در انتخاب گرایش اینست که باید این افراد گرایشی را انتخاب کنند که در دانشگاه مورد نظر آنها موجود بوده و دانشجو پذیرش کند . برای مثال کسی که نمی تواند بعلت مسایل شغلی به دانشگاهی غیر از دانشگاه تبریز برود نمی بایست گرایش حقوق ارتباطات را انتخاب کند چون این دانشگاه در این گرایش پذیرش ندارد .

پاسخ به چند سوال

       ۱)            نحوه انتخاب گرایش در دانشگاه سراسری و آزاد چگونه است؟

در آزمون کارشناسی ارشد سراسری داوطلب باید در حین ثبت نام گروه حقوق را انتخاب کند سپس از بین گرایشهای معرفی شده در دفترچه یکی را انتخاب و دروس مربوط به آن گرایش را مطالعه کند و در حین آزمون در دفترچه سوالات ÷رسشهای مربوط به همه گرایشها وجود دارد ولی داوطلب به سوالات دروس مختص به آن گرایش پاسخ دهد کافیست  .

در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد می بایست در حین ثبت نام گرایش مورد علاقه را انتخاب کرد و در حین آزمون فقط سوالات گرایش انتخابی در اختیار داوطلب قرار می گیرد  .

۲)در آزمون کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد آیا میتوان همزمان برای چند گرایش امتحان داد ؟

در آزمون کارشناسی ارشد سراسری این امر امکان دارد و منعی ندارد منتها با توجه به بودجه بندی زمان پاسخ گویی به سوالات داوطلب وقت کم خواهد آورد مگر اینکه گرایشهایی را انتخاب کند که دروس یکسانی داشته باشند یا حد اقل در برخی دروس یکسان باشند. لازم به ذکر است که با توجه به کمبود وقت آماده شدن برای آزمون و حجم بالای مطالب هر گرایش این امر به صلاح داوطلب نیست مگر در گرایش های انتخابی دروس یکسان باشد .

 در آزمون کارشناسی ارشد آزاد و و آزمون فراگیر پیام نور با توجه به نحوه برگذاری آزمون های آنها چنین امری امکان ندارد.

منبع:وبلاگ آقای امیر علی جلیلی

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاکReviewed by وحید on Apr 18Rating: 5.0اصلاحیه دفترچه آزمون استخدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *