چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403 - 9:44 بعد از ظهر

مصاحبه با رتبه برتر دکتری حقوق

مصاحبه با رتبه برتر دکتری حقوقReviewed by حمید انتظاری on Jul 26Rating: 5.0مصاحبه با رتبه برتر دکتری حقوقمصاحبه با رتبه برتر دکتری حقوق

مصاحبه با رتبه برتر دکتری حقوق

آقای یوسف براری مهمان امروز حق جو، در آزمون دکتری ۹۲ در رشته حقوق خصوصی و در دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرفته شده اند. ایشان ورودی کارشناسی سال ۸۳ دانشگاه خوارزمی تهران و کارشناسی ارشد سال ۸۷  دانشگاه اصفهان دررشته حقوق خصوصی می باشند.

barari

حق جو: با سلام ، آیا در آزمون دکتری سالهای پیش نیز شرکت کرده بودید؟

با سلام و وقت بخیر خدمت شما و همکاران محترمتان. بله. در آزمون های ۹۰ و ۹۱ نیز شرکت کردم اما نه به صورت جدی. مجاز به انتخاب رشته هم شدم اما با توجه به رتبه ام انتخاب رشته نکردم.

حق جو : امسال چگونه درس می خواندید؟

اواخر تابستان بود که به طور جدی شروع به درس خواندن کردم و با توجه به اینکه بنده در آن زمان در حال گذران خدمت سربازی در استانی غیر از استان خود بودم، طبعا شرایط لازم برای مطالعه فراهم نبود و توانایی مطالعه گسترده را نداشتم. به همین دلیل به مطالعات اندک بسنده نمودم و نهایت تلاشم برای درس خواندن، از یک تا دو ساعت در روز فراتر نمی رفت. با احتساب اینکه به دلیل شرایط نامناسب ممکن بود حتی چند روز مطالعه ای نداشته باشم. در دو هفته آخر منتهی به آزمون این مطالعات به ۱۱ تا ۱۳ ساعت در روز افزایش پیدا کرد.

البته در رشته حقوق دانسته های قبلی داوطلب نقش مهمی در موفقیت او دارد. اما مرور اطلاعات گذشته نیز تاثیر زیادی دراستفاده از این دانسته ها دارد. و برای بنده با توجه به شرایط فوق، اطلاعات قبلی نقش اصلی در قبولی من ایفا نمود. این اطلاعات نه تنها در آزمون برای من مفید بود، بلکه با توجه به مصاحبه های علمی و پرسشهای تحلیلی اساتید دانشگاهها، در آنجا نیز به کار بنده آمد و توانستم در کنار سوابق پژوهشی نظر مساعد اساتید دانشگاه شهید بهشتی را جلب نموده و نمره خوبی کسب کنم.

در خصوص مطالعه منابع باید عرض کنم؛ مهمترین درس سوالات تخصصی متون فقه می باشد که نیمی از این سوالات را تشکیل می دهد و با توجه به شیوه طرح سوالات این درس که براساس عین عبارت فقهی می باشد،  بدون مطالعه جواب دادن به سوالات آن دشوار یا غیرممکن است برعکس درس حقوق مدنی و تا حدودی حقوق تجارت که می توان با استدلال و دانسته های قبلی به بسیاری سوالات آنها پاسخ داد. بنده برای درس متون فقه کتاب دو جلدی ” تحریرالروضه فی شرح لمعه ” (آقای امینی و آیتی) را مطالعه کردم که با توجه به بررسی هایم بعد از آزمون، متوجه شدم تقریبا تمام سوالات از این کتاب طراحی شده بود. برای حقوق مدنی فقط کتاب ” قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی ” دکتر ناصر کاتوزیان را خواندم البته مطالعات سالهای قبل بنده هم در کنار مطالعه کتاب فوق به کار من آمد. برای حقوق تجارت هم تاکید اصلی من روی قانون تجارت بود البته نکات مهم کتب ۵ جلدی دکتر ربیعا اسکینی را هم که در سالهای قبل یادداشت برداری کرده بودم، مطالعه کردم.

برای استعداد تحصیلی مطالعه ای نداشتم. در خصوص زبان انگلیسی نیز مطالعاتم محدود به همان دانسته ها و مطالعات سالهای قبل بود البته در کنار همه این کتب از کتابهای تست انتشارات کمالان نیز کمابیش استفاده نمودم که به جز موضوع استعداد تحصیلی، در سایر زمینه ها صاحب کتابهای تست مفیدی است.

حق جو : با منابع چگونه آشنا شدید ؟

با توجه به اینکه قبلا در انواع آزمون های حقوقی از جمله وکالت و قضاوت هم شرکت کرده بودم، و اینکه برخی دروس هم با آزمون کارشناسی ارشد مشترک هستند و همچنین سالهای قبل هم به صورت آزمایشی در آزمون دکتری شرکت کرده بودم، همه اینها دست به دست هم داد تا مشکلی در زمینه شناخت منابع نداشته باشم.

پی اچ دی تست : کارنامه پژوهشی تان چگونه است ؟

این را اول بگویم که رشته حقوق از این لحاظ رشته تقریبا خاصی است. اصولا در رشته حقوق ارائه مقاله کار ساده ای نیست و هر مقاله خود ارزش زیادی دارد. و تعداد دانشجویانی که صاحب مقاله خوبی باشند، محدود است. من یک مقاله علمی پژوهشی و یک مقاله علمی ترویجی داشتم. دو مقاله همایش هم ارائه کرده بود و چند تا از مقاله هایم هم در مجلات بدون رتبه علمی چاپ شده بود.

حق جو : از مصاحبه هایتان برایمان بگویید.

 مصاحبه ها بیشتر حول سوالات درسی بود که جنبه تحلیلی و استدلالی داشت و تقریبا از تمام دروس رشته حقوق خصوصی و همچنین از سوابق پژوهشی و اولویتهای انتخابی و محل تحصیل مقاطع قبلی پرسش می شد.

من به ترتیب انتخاب هایم به پنج دانشگاه تهران ، شهید بهشتی ، تربیت مدرس ، اصفهان و خوارزمی دعوت شدم. فرآیند مصاحبه دانشگاه تهران خیلی طولانی و خسته کننده بود و از هشت صبح تا پنج بعدازظهر معطل بودیم. البته از بچه های خود دانشگاه سوال زیادی پرسیده نمی شد.

مصاحبه دانشگاه های شهید بهشتی و تهران به این صورت بود که اساتید هر درس در اتاق جداگانه ای نشسته بودند و در خصوص درس مربوط به خود سوال می پرسیدند و می بایست در تک تک اتاق ها حاضر می شدیم.

در دانشگاه شهید بهشتی در هر اتاق یک استاد بود اما در دانشگاه تهران در برخی اتاق ها دو یا سه استاد بودند و در خصوص درس مربوط به آن اتاق سوال می کردند.

در دانشگاه تربیت مدرس هم تقریبا هر استاد به طور جداگانه سوال می پرسید اما در اتاق های جداگانه نبودند بلکه صندلی آنها از یکدیگر فاصله داشت.

دانشگاه های خوارزمی و اصفهان هم که اساتید به طور گروهی و درکنار یکدیگر سوال می پرسیدند. ناگفته نماند که از بین این ۵ مصاحبه، دانشگاه اصفهان از همه منظم تر و با برنامه تر بود.

برای دانشجویان و دوستان عزیز در آزمون امسال آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم با سعی و تلاش به هدف خود برسند.

منابع مورد مطالعه: قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی (دکتر ناصر کاتوزیان)، کتاب متون فقه دو جلدی ” تحریرالروضه فی شرح لمعه “(آقایان امینی و آیتی)، کتب ۵ جلدی حقوق تجارت(دکتر ربیعا اسکینی)، کتاب استعداد تحصیلی کتابخانه فرهنگ، کتب زبان، کتابهای تست انتشارات کمالان

موفق و موید باشید

darsad-barari

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

ثبت‌نام آزمون وکالت ۹۶ آغاز شد

آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری

آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *