سه شنبه , 29 اسفند 1402 - 12:23 بعد از ظهر

حضور قضات بازنشسته در عرصه وکالت، نباید مانع کار جوانان شود

حضور قضات بازنشسته در عرصه وکالت، نباید مانع کار جوانان شودReviewed by حق جو on Jul 19Rating: 4.5حضور قضات بازنشسته در عرصه وکالت، نباید مانع کار جوانان شودیک وکیل دادگستری گفت: ارایه پروانه وکالت به قضات بازنشسته باید به گونه‌ای باشد که مانع کار برای جوانان و فرزندان آن‌ها نشود و اگر قرار است

حضور قضات بازنشسته در عرصه وکالت، نباید مانع کار جوانان شود
یک وکیل دادگستری گفت: ارایه پروانه وکالت به قضات بازنشسته باید به گونه‌ای باشد که مانع کار برای جوانان و فرزندان آن‌ها نشود و اگر قرار است از قضات در امر وکالت استفاده شود متقابلا باید از وکلا هم در کار قضایی استفاده شود.

علی‌ نجفی‌توانا، در رابطه با «تقاضای پروانه وکالت توسط قضاتی که از خدمت دستگاه قضایی خارج می‌شوند»، گفت: یکی از مهمترین معضلات جامعه حقوقی، عدم شناخت مردم از حرفه وکالت و اهمیت و ارزش شغل وکالت در صحت و سلامت معاملات و درستی تنظیم روابط حقوقی است. متاسفانه فرهنگ فردگرایی باعث شده که این تصور در مردم ایجاد شود که مسایل حقوقی نیاز به تخصص ندارد و خود اصحاب معامله یا طرفین روابط حقوقی می توانند نسبت به تنظیم آن اقدام کنند.

وی افزود: مشکل دیگر حرفه وکالت، عدم حمایت کافی از این حرفه است. معضل دیگر در این زمینه تبلیغ منفی برخی از مقامات علیه شغل وکالت است. شاید برخی معدود از همکاران ما در رعایت ارزش ها و مسایل قانونی دچار لغزش و چالش شده باشند، اما به گونه‌ای تبلیغ علیه وکالت و حرفه وکیل انجام شده که مردم دید مثبتی نسبت به وکلا ندارند و به همین دلیل ضمن استقبال کم از وکیل در عمل هم سعی شده که از نهادهای موازی دیگر استفاده شود. مشکل دیگر نهاد وکالت، ایجاد سازمان‌های موازی است و نیز فقدان یک سیاست تقنینی وکالتی در طی سال‌های گذشته است که موجب شده ما نتوانیم ضمن اجتناب از موازی‌کاری برای سرنوشت وکیل و جوانان اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر در عرصه وکالت، رواج مدرک‌گرایی در کشور است و دانشکده های مختلف اعم از حقیقی و مجازی نسبت به پرورش لیساس حقوق اقدام می‌کنند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: ما با مشکل عدیده‌ای در ابتدای شروع حرفه وکالت در سال های اخیر مواجه بودیم و یکی از این مشکلات در این زمینه، پرورش وکیل از میان کارمندان اداری و کارشناسان حقوقی است که پس از بازنشستگی می‌توانند وکیل شوند. متاسفانه قضات دادگستری که همکاران شریف ما هستند، بعد از بازنشستگی به حرفه وکالت روی می آورند که این امر باعث می‌شود حرفه وکالت در بحران باشد.

وی افزود: واقعیت این است که بسیاری از جوانان ما منتظرند که به شغل شریف وکالت روی آورند در حالی که در بسیاری از شهرها ما با تراکم وکیل مواجه‌ایم و استقبال چندانی از حرفه وکالت نمی‌شود و از طرفی دیگر بی‌توجهی به شرایط بازار و صدور مجوز باعث شده که بسیاری از افرادی که در حرفه وکالت پذیرفته نمی‌شوند، مبادرت به تشکیل موسسات حقوقی کنند.

وی ادامه داد: از مسوولان قضایی و اجرایی درخواست می‌کنم که در پذیرش وکلا به ویژه جوانان در نهادهای اجرایی و دولتی و موسسات استفاده کنند و زمینه ای را فراهم کنند که با اجباری شدن وکالت بتوانیم از جوانان استفاده کنیم. متاسفانه شرایط اقتصادی باعث شده که وکلای ما نتوانند امر وکالت را با حفظ ارزش ها مدیریت کنند؛ لذا با این‌که قضات بازنشسته برای جامعه حقوقی کشور ارزشمند هستند اما دادن پروانه وکالت به این قضات باید به گونه‌ای باشد که مانع کار برای جوانان و فرزندان آن‌ها نشود.

نجفی‌توانا افزود: در حال حاضر بهتر است از بازنشستگی قضاتی که تازه باتجربه می شوند جلوگیری شود؛ زیرا این عزیزان به محض این‌که می‌توانند کارآمدتر باشند و به نظام قضایی و مردم کمک کنند با آمدن به حرفه وکالت عملا راه را برای متقاضیان بسیار عظیم جامعه وکالت تنگ‌تر می‌کنند.

وی در پایان گفت: در گذشته شیوه مدیریت نظام قضایی به گونه‌ای بود که از وکلا برای کار قضایی استفاده می‌کردند و بسیاری از وکلا جذب نظام قضایی می‌شدند؛ لذا اگر قرار است از قضات در امر وکالت استفاده شود متقابلا باید از وکلا هم در کار قضایی استفاده شود.

درباره ی haqjoo

مطلب پیشنهادی

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک

استخدام سازمان ثبت اسناد و املاکReviewed by وحید on Apr 18Rating: 5.0اصلاحیه دفترچه آزمون استخدام …

27 دیدگاه

  1. این افراد باید درشورایی به عنوان مشاورین وکلا وقضات جوان فعالیت کنند نه اینکه مجدد به راس بازگردند و فقط بگوییم نباید اینگونه شود و آنوگونه شود!!!

    ممنون از سایت عالی و مطالب بسیار مفیدتون

  2. با سلام
    سایت خوبی دارید
    موفق باشید

  3. سلام ممنون از مطالبتون.

  4. ممنون از سایت خوبی که دارید

  5. سایت خوبی دارید موفق باشید

  6. سلام ممنون از سایت خوبتون. موفق باشید.

  7. صمیمانه از سایت خوبتون تشکر میکنم

  8. سلام و خسته نباشید خدمت سایت مفیدتون.

  9. خیلی سایتتون خوبه. موفق باشید.

  10. متشکرم ازتون

  11. صمیمانه ار سایت خوبتون تشکر میکنم

  12. ای واااااای چه سایت خوبی خیلی خوشحالم باهاتون اشنا شدم

  13. سلام ممنون از تلاش خوبتون .

  14. عالی بود ممنون.

  15. |از این سایت خوبتون متشکرم

  16. سلام متشکرم از شما وساییتون

  17. خیلی ممنونم

  18. مفتاح رهنورد

    پیروز و موفق باشید.

  19. سال خوبی داشته باشین مرسی

  20. سلام ممنون از این که مطالب خوبی در سایت قرار میدهید.

  21. با سلام خدمت شما استاد گرامی
    مطلب بسیار ارزشمندی بود و البته برای من کاربردی.
    سپاسگزارم

  22. سلام وعرض ادب
    ممنون وسپاسگزارم از سایت خوبتون ، امیدوارم روند روبه رشدی داشته باشید

  23. سلام
    ممنون خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *